"Stå på dig"

”Stå på dig – Goda vanor för att inte falla” så hette en kampanj för äldre som ville uppmärksamma fallolyckor i hemmet. Nu i vinterns och halkans tider uppmärksammar kommunen åter igen ämnet och tipsar om saker den enskilde kan göra för att förebygga fall.

  • Använd broddar på skorna.
  • Hämta sand på kommunens förråd och sanda dina gångvägar till din fastighet.
  • Ta bort snubbelrisker som lösa sladdar och sladdriga mattor.
  • Ha bra belysning i alla rum. Det äldre ögat behöver mer ljus så sätt gärna i en starkare lampa.
  • Ha gärna en stadig stol att sitta på i hallen.
  • Ta det alltid lugnt när du stiger upp ur sängen. Sitt gärna kvar en stund på sängkanten.
  • Ha ett handtag på väggen i badet eller duschen

Mer information finnas att läsa på:
stapadig.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
dinsakerhet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
kollpalakemedel.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Träningstips:
Bålstabilitet - styrka - balansPDF (pdf, 6 MB)
Otago styrka och balansPDF (pdf, 7.3 MB)
Sittande övningarPDF (pdf, 7.8 MB)

Åtta goda vanor för att inte ramlaPDF (pdf, 157 kB)
Fakta om fallpreventionPDF (pdf, 477.2 kB)

Fakta om fall i Jämtlands län:
I Jämtlands län besökte 2013 1734 personer över 65 år sjukvården vid 2865 tillfällen, på grund av ett fall. Betydligt fler än i övriga landet vårdades på sjukhus på grund av en fallolycka.

För den enskilde personen och dess närstående innebär det stort lidande, men får även stora samhällsekonomiska konsekvenser. De flesta fall slutar lyckligtvis utan fysiska skador men upp till 10 % av fallen leder till allvarliga skador som frakturer och hjärnskador.

Stå på dig

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2017-09-14 10.29
av Henry Jonasson