Hemsändning av dagligvaror

Den 16 januari 2013 beslutade kommunstyrelsen att alla livsmedelsbutiker ska få chansen att erbjuda hemsändning av livsmedel/matvaror till pensionärer och funktionshindrade. Hemtjänsten kommer därmed inte längre att sköta inköp där avtal med butiker finns.

Kort om hemsändning av dagligvaror
Pensionärer och funktionshindrade som inte själva kan ta sig till butiken ges möjlighet att få hemsändning enligt nedan:

  • Kostnad för pensionär/funktionshindrad är 20 kr
  • Tjänsten kan nyttjas för en leverans per hushåll och vecka
  • Hemsändning sker från den butik på närmaste ort där avtal med kommunen finns
  • Hemsändning från en butik får inte ske förbi en annan butik
  • Tjänsten ingår inte i maxtaxan

Kontakt med kommunen
För att få hemsändning av dagligvaror behöver du ta kontakt med biståndsenhetenöppnas i nytt fönster. En biståndshandläggare noterar din anmälan och butiken meddelas. Inom cirka 5 vardagar kan du beställa dagligvaror för hemkörning i anvisad butik.

Kontakt med butiken
När hemsändning ska beställas lämnar du inköpslistan till butiken. Här kan hemtjänsten vara dig behjälplig. Butiken informerar dig om vilken dag och tid som varorna körs ut. Vid leverans betalas serviceavgiften på 20 kr samt varorna. Du får skriva på en lista att hemkörningen skett. Hjälp med uppackning av varor beviljas av biståndshandläggare.

Läs mer om vad som gäller på de olika orterna i kommunenPDF (pdf, 54.2 kB)

Broschyr om hemsändning av dagligvarorPDF (pdf, 486.6 kB)

Policy för hemsändning av dagilgvaror i Härjedalens kommunPDF (pdf, 62.5 kB)

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2017-02-24 09.54
av Helena Lindell