Personligt ombud

Vad är ett Personligt Ombud?
Personligt ombud (PO) är en frivillig, kostnadsfri och från myndigheter fristående verksamhet. Personliga ombud vänder sig till människor som är 18 år och äldre och som har psykiska funktionshinder.

Funktionshindret ska innebära ett långvarigt och omfattande socialt handikapp.

Vad kan ett Personligt Ombud hjälpa till med?
Ett personligt ombud kan stödja dig i att se vilka behov du har av stöd och hjälp från samhället.

Det kan till exempel gälla

  • Ekonomi
  • Daglig sysselsättning
  • Boende
  • Fritid

Det personliga ombudet kan vara ditt stöd i kontakten med olika myndigheter så att du utifrån dina önskemål får det stöd och den hjälp du behöver och har rätt till.

Hur arbetar ett Personligt Ombud?
När du sökt och beviljats ett personligt ombud tar ombudet kontakt med dig så att ni kan träffas och lära känna varandra. Nästa steg blir att ni tillsammans gör en planering utifrån dina önskemål och ditt behov av stöd. Denna plan arbetar ni utifrån för att uppnå bästa tänkbara livssituation för dig. Insatsen är tidsbegränsad och omprövas fortlöpande.

Hur ansöker du?
Du ansöker genom att ringa, skriva eller e-posta direkt till personligt ombud. Någon i din omgivning kan också förmedla kontakten. Huvudsaken är att DU som vill ha det personliga ombudet uttrycker det som din önskan. Du bestämmer själv mötesplats som personligt ombud kommer till. Du får ansökningsblankett vid första träffen. Den kan även skrivas ut här på sidan.

Personligt ombud i Härjedalen

Roland Persson
Prästgatan 58
831 33 Östersund
Telefon: 0680-161 00 vx
Mobiltelefon: 072-542 50 77
E-post: roland.persson@ostersund.se

Ansökan om personligt ombudPDF (pdf, 90.1 kB)

Logotyp
Kontaktinformation
Personligt Ombud
Prästgatan 58
831 33 Östersund
Telefon
0680-161 00 vx
Mobiltelefon
072-542 50 77
E-post
roland.persson@ostersund.se

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2015-04-16 22.13
av Henry Jonasson